Hoş Geldiniz, Misafir . Oturum Aç . English
Neredeyim: Ninova / Dersler / Fen Bilimleri Enstitüsü / MTS 620E / Dersin Bilgileri
 

Dersin Bilgileri

Dersin Adı
Türkçe Kapsayıcı Tasarım ve Toplum Refahı
İngilizce Inclusive Design&Well Being
Dersin Kodu
MTS 620E Kredi Ders
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Labratuvar
(saat/hafta)
Dönem 2
3 3 - -
Dersin Dili İngilizce
Dersin Koordinatörü Elmira Ayşe Gür
Dersin Amaçları 1 Farklı ölçü ve yeteneklerde engelli olan veya olmayan geniş insan ve canlı gruplarının gereksinimlerine mümkün olduğu kadar olanak sağlayan çevrelerin, binaların ve ürünlerin tasarımı hakkında teori, prensip ve çözümlerin gelişimini sağlamak.
2 Farklı kullanıcı gruplarına ait mekansal özelliklerin kentsel ve mimari çevreye yansıması ya da var olan çevrelerin farklı kullanıcı gruplarının çevresel ihtiyaçlarını yansıtması konusu mimari tasarım temel düşüncelerinin geliştirilmesinde, çevrelerin analizinde, planlanmasında ve yeniden organize edilmesi
3 Farklı kullanıcı gruplarının mutluluğu ve genel sağlığı için mekanla kurduğu ilişkilerin çevresel psikoloji çalışmalarından yararlanarak, kuramsal yaklaşımlar ve görüşlerin çerçevesinde tartışılarak irdelenmesi
4 Toplum ve tasarım ilişkileri doğrultusunda gelecek yaşam çevreleri hakkında kapsayıcı tasarım araştırmalarıyla öngörüde bulunabilmesi
Dersin Tanımı Kapsayıcı tasarım tanıtımı ve çevre-insan özelliklerinin ve ilişkilerinin incelenmesi. Tarihsel bağlamında kanunlarda kapsayıcı tasarım ve insan ve diğerlerinin (hayvan) haklarının irdelenip, uluslararası kanunlarla karşılaştırılmasının incelenmesi. Var olan kapsayıcı tasarım araştırmalarının kritik bir analizinin oluşturulması: yasam kalitesi ve genel sağlık, bağlılık ve iyileştiren çevreler, hareketlilik ve çevresel stres, çevrelerin adaptasyonu gibi insani ihtiyaçların Çevresel Psikoloji kuram ve teorileri çerçevesinde değerlendirilmesi. Kapsayıcı tasarım problemlerine uygun cevapları oluşturacak yaklaşımları geliştirmede kullanılan araştırma yöntem ve metotlarının tanıtılıp, irdelenmesi. Sınırlandırılmış çevrelerde (ev, kamu, sağlık, çocuk çevreleri gibi) kapsayıcı tasarım araştırmalarının çevresel tasarımla ilişkisinin incelenmesi ve gelecekte araştırmaların bu yönde ilerlemesinin teşvik edilmesi.
Dersin Çıktıları 1 Farklı alanlardaki bilgileri bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
2 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
3 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme
4 Bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
Önkoşullar
Gereken Olanaklar
Diğer
Ders Kitabı 1 Clarkson J. and S Keates.,(2003). Countering Design Exclusion: An introduction to inclusive design, Springer Verlag.
2 Clarkson, J., R Coleman, S Keates and C Lebbon.,(2003). (eds), Inclusive Design: Design for the whole population, Springer Verlag.
3 Goltsman S. M. and D. Iacofano (2007).,ds) The Inclusive City, MIG Communications, NewYork
4 Herwig,O.(2008).Universal design solutions for a barrier-free living.Basel;Boston:Birkhäuser
5 Spencer, C., Blades, M. (2006)., Children and their Environments: Learning, Using and Designing Spaces, Cambridge University Press, ISBN 0521837782, 9780521837781.
Diğer Referanslar 1. Appleyard, D. (1981). Three streets in San Francisco. Livable Streets. Berkeley, CA: University of California P.
2. Beall, J. (1997). Participation In The City: A Gender Perspective, In J. Beall (Ed.) A City For All: Valuing Difference & Working With Diversity. Pp. 38-48. London & New Jersey: Zed Books Ltd.
3. Bechtel, R.B. & Churchman, A. (2000). Handbook of Environmental Psychology, John Willey&Sons,Inc.
4. Brown, B. (1985). Residential burglaries: Cues to burglary vulnerability. Journal of Architectural and Planning Research, 2.
5. Coleman R. (2001). Living longer: The new context for design, Design Council.
6. Crowe, T. (2000).Crime Prevention Through Environmental Design, Application of Architectural Design And Space Management Concepts, Butterworth-Heinemann.
7. DDA 1999 Disability Discrimination Act Code of Practice, Rights of Access to Goods, Facilities, Services and Premises.
8. Disability Discrimination Act 1995, UK. This and other UK legislation from 1988 can be found at: www.uk-legislation.hmso.gov.uk/acts.htm
9. Evans, G. W. (1984). Environmental Stress. Cambridge: Cambridge, University Press.
10. Feimer, N.R. & Geller, E.S. (1983). Environmental Psychology: Directions and. Perspectives. New York: Praeger Publishers.
11. Francione, G.L. (2000). Introduction to Animal Rights, Your Child or the Dog? Temple University Press.
12. Freudenthal A. (1999). The Design of Home Appliances for Young and Old Consumers, Delft University Press.
13. Guddemi, M., Eriksen, A., (1992). Designing Outdoor Learning Environments for and with Children, Dimensions of Early Childhood, 20 (4), 15-24.
14. Hayden, D. (1996). “What Would a Non –sexist City Be Like? Speculations on Housing, Urban Design, and Human Work” from C. Stimson et al.(eds.), Women and the American City. University of Chicago Press.
15. Kirkland, A. (1997). Safe Place for Battered women, . In J. Beall (ed.) A City for All: Valuing Difference & Working with Diversity. pp.110-119. London & New Jersey: Zed Books Ltd.
16. Kirkwood T.(2000). Time of Our Lives: The science of human ageing, Weidenfeld & Nicholson.
17. Massey, D., (1994). Space, Place, And Gender. Minneapolis: University of Minnesota Press.
18. Moore,G.T., Lane,C.G., Hill,A.B.,Cohen, U., McGinty, T. (1994). Recommendations for Child Care Centers, Milwaukee, WI: Center For Architecture and Urban Planning Research, University of Wisconsin, (3. edition).
19. Moore, G.T., Lackney, J.A. (1994). Educational Facilities for the Twenty-First Century: Research Analysis and Design Patterns, Milwaukee, WI: Center For Architecture and Urban Planning Research, University of Wisconsin, (3. edition).
20. Mueller, J.L. (1998). Case studies on universal design. Raleigh, NC: NC State University, The Center for Universal Design.
21. Preiser W., and E. Ostroff, (eds). (2000). Universal Design Handbook, McGraw Hill.
22. Reizenstein Carpman, J., Grant, M.A. & Simmons, D.A. (1986). Design that cares: Planning health facilities for patients and visitors. Chicago: American Hospital Association.
23. Sanoff, H., (1995). Creating Environments for Young Children, BookMasters, Inc., Mansfield, Ohio.
24. Sarbin, T.R. (1970). The culture of poverty, social identity, and cognitive outcomes. In Allen, V.L. (Ed.), Psychological Factors in Poverty. Chicago: Markham Publishing Company.
25. Sener, E.A., (2001). A Changeable /Transformable /Flexible “Physical Environment Model” For Child Development Center, Unpublished Doctoral Thesis, Institute of Science and Technology, Istanbul Technical University.
26. Shaw, L.G., (1987). “Designing Playgrounds for Able and Disabled Children”, in C.S. Weinstein & T.G. David (eds), Space for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, New York, 187-213.
27. Spencer, C., Woolley, H. (2000). “Children and the City: a Summary of Recent Environmental Psychology Research”, Child: Care, Health & Development, 26(3), 181-197.
Stokols, D. & Altman, I. (1987). Handbook of Environmental Psychology. Vol.1& Vol.2, New York, John Wiley &Sons.
28. Swaback , V.D. (2003). The Creative Community : designing for life. Mulgrave, Vic.: Images Pub.,
29. Tıftık, C., (2001). “Housing and Well-Being", Open House International: Vol. 26 No 4.
30. Wells, N.M., & Evans, G.W. (2003). Nearby nature: A buffer of life stress among rural children. Environment and Behavior, 35.
31. Weinstein, C.S., David, T.G.(eds), 1987. Space for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, New York.
32. Wilkoff, W.L. & Abed, L.W. (1994). Practicing universal design: An interpretation of the ADA. New York, NY: Van Nostrand Reinhold.
 
 
Dersler . Yardım . Hakkında
Ninova, İTÜ Bilgi İşlem Daire Başkanlığı ürünüdür. © 2024