SBP 218 - Proje IV
Dersin Amaçları
Stratejik mekânsal planlama yaklaşımı çerçevesinde analiz, değerlendirme, karar geliştirme yöntem ve teknikleri kullanılarak bir yerleşimin temel bileşenlerinin tanımlanması ve geleceğe yönelik gelişiminin tartışılması Proje 4’ün temel amacıdır. Bu kapsamda, stratejik mekânsal planlama yaklaşımına bağlı olarak;
? Bir yerleşmenin mekânsal dinamiklerinin, yerleşme sistemleri ve mekânsal kademelenme, ulaşım ağ ve ilişkileri, alan kullanımları, sosyal, ekonomik ve çevresel özelliklerine göre ortaya konulması,
? Sektörler arası ilişkilerin ve mekânsal etkilerinin belirlenmesi, sosyal-çevresel-ekonomik yapıyı açıklayacak tekniklerin ve problemlerin tanımlanması,
? Gelecek öngörülerinin tartışılmasında toplumsal-kurumsal yapılar ile yasal çerçeve göz önünde bulundurularak stratejik karar geliştirme yöntemlerinin kullanılması amaçlanmaktadır.
2025-2025 eğitim ve öğretim yılı, bahar yarıyılında yürütülecek Proje IV dersi için çalışma alanı İstanbul İli Sultanbeyli İlçesi seçilmiştir. İl Çevre Düzeni Planı ve Bölge Planı gibi güncel planlama çalışmalarının ışığında Sultanbeyli yerleşmesi için kentsel ve bölgesel gelişme stratejilerinin farklı planlama analiz ve değerlendirme teknikleri kullanılarak ortaya konması amaçlanmaktadır.
4. yarıyıl proje çalışmasında, öğrencilerin ileri yarıyıllarda yapacağı diğer dönem projesi çalışmalarında ve mezun olduktan sonraki planlama çalışmalarında yararlanması için, coğrafi bilgi sistemleri (CBS) destekli analitik değerlendirme ve karar verme yöntemleri konusunda bilgi ve becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. Farklı plan türlerinde ve farklı ölçeklerdeki plan uygulamalarında da dikkate alınacağı üzere temel değer bileşeni olarak öğrencilerin çevresel, toplumsal ve kültürel kaynakların gelecek kuşaklara aktarılmasında koruma ve kullanma dengesi ile sürdürülebilir gelişme gibi evrensel planlama ilkelerini göz önünde bulundurması öngörülmektedir.
Dersin Tanımı
Projenin temel felsefesi, araştırma, keşfetme, öngörme ve karar vermeye teşvik eden dinamik ve deneysel bir ortamın yaratılmasıdır. Stüdyoda, proje alanında deneyimlenen ve elde edilen bilginin, bilimsel düşünce sistematiği içinde planlamaya yön verdiği bir öğrenme ortamı yaratılmakta, öğrenme çıktıları sınıf içinde tartışılmakta ve sonuçların değişen, dönüşen topluma, kente, planlama gündemine göre sorgulanabilmesi sağlanmaktadır.
Stüdyoda seçilen konular, gerçek problemlere dayanmakta ve problem çözümü çok boyutlu düşünce sistematiği içinde ele alınmaktadır. Proje stüdyosunun çalışma alanı yer seçiminde ve seçilen alanın gerçek problemlerinin ele alınmasının sağlanmasında yerel yönetimler, sivil toplum örgütleri, halk ve diğer kentsel tüm aktörler ile kurulan işbirlikçi yaklaşımlar önem kazanmaktadır.
|
 |
Koordinatörleri
Yasin Bektaş
Yasin Bektaş
Dersin Dili
Türkçe
|
 |
|