Welcome, Guest . Login . Türkçe
 

Course Information

Course Name
Turkish Yönetim Ekonomisi
English Managerial Economics
Course Code
ABT 508E Credit Lecture
(hour/week)
Recitation
(hour/week)
Laboratory
(hour/week)
Semester 2
4 4 - -
Course Language English
Course Coordinator Mehmet Özgür Kayalıca
Mehmet Özgür Kayalıca
Course Objectives 1. Ekonomik kavramların tanıtımını yapmak.
2. Fiyat kuramı ve tüketici tercihleri hakkında ayrıntılı inceleme yapmak.
3. Piyasa yapısını ve performansını incelemek.
4. Yönetimsel problemlerin çözümü için karar alma tekniklerinin anlatılması.
5. Ülke ve dünya ekonomisi içinde uygulamalarının örneklerle aktarılması.
Course Description Yönetim Ekonomisinin Temelleri, Piyasa Gücü: Talep ve Arz, Kantitatif Talep Analizi, Tüketici Davranışı Kuramı, Üretim Süreci ve Mâliyetler, Tam Rekabet ve Tekel Piyasalarının Yönetimi, Tekel ve Tekelci Rekabet Piyasalarının Yönetimi, Temel Oligopol Modelleri, Oyun Kuramı: İçsel Oligopol, Piyasa Gücü Olan Firmalar için Fiyat Stratejileri, Makroekonomiye Giriş, Türkiye Ekonomisi.
Course Outcomes Students who successfully pass this course gain knowledge, skills and proficiency in the following subjects:

I. Understand how prices get determined in markets, how market participants benefit in the form of consumer surplus and producer surplus, and what are the consequences of government intervention.
II. Measure the responsiveness of consumers' demand to changes in the price of a good or service, the price of other goods and services, and income.
III. Understand the different costs of production and how they affect short and long run decisions.
IV. Derive the equilibrium conditions for cost minimization and profit maximization.
V. Understand economies of scale, diseconomies of scale, economies of scope, and cost complementarities, and how each affects the cost of production.
Pre-requisite(s)
Required Facilities
Other
Textbook • Baye, Michael. (2017), Managerial Economics and Business Strategy. 9th Edition, Boston: McGraw-Hill Irwin
Other References • Moyer, R.C., Harris, F.H., McGuigan, J.R. (2017), Managerial Economics: Applications, Strategy, and Tactics, 14th ed., Cengage, ISBN-10: 1305506383, ISBN-13: 9781305506381 (MMH)
• Pindyck, R.S. and Rubinfeld, D.L. (2017), Microeconomics Global Edition, Prentice Hall, New Jersey.
• Thomas, C.R. and Maurice, S.C. (2019), Managerial Economics: Foundations of Business Analysis and Strategy, McGraw-Hill Education, 13th Edition
• Kepenek, Y. ve Yentürk, N. 2001. Türkiye Ekonomisi, 18. baskı, Remzi Yay. İstanbul.
• Yentürk, N. 2005. Körlerin Yürüyüşü: Türkiye Ekonomisi ve 1990 sonrası Krizleri, 2. Baskı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
 
 
Courses . Help . About
Ninova is an ITU Office of Information Technologies Product. © 2024